Durf te groeien...
Inloggen
Home
Aanbod
Veelgestelde vragen
Contact
Privacy-verklaring
Creatief aan de slag
Aan de slag met Groen.
De jongste talenten in Hollands Kroon
Autisme
BILLY BOEM
COOLE KIKKER
PIEP zei de muis
Training moeilijk lerend
Persoonlijke effectiviteit
Assertiviteitstraining
Brain en Body Combat
Kookcafé
Slimmer aan de slag
Bijstand en digitaal zijn
Elevator Pitch
Het sollicitatiegesprek Anna Paulowna
Het sollicitatiegesprek Wieringerwerf
Starten met een eigen onderneming vanuit de bijstand
Voorlichtingsbijeenkomst Bijstandscliënten
Workshop werknemersvaardigheden
Vaardigheidstrainingen
Hoe blijf ik in gesprek met iemand met dementie.
Politiek actief
Volgende categorieën zijn voor werknemers van andere gemeenten
Actualiteitencollege Burgerzaken
Besloten training intervisie mediators
Bestuurlijke uitwisseling 2021 - dagprogramma
Bestuurlijke uitwisseling 2021 - middagprogramma
Motiverende gespreksvoering
Volgende categorieën zijn voor overheidspartners in de aanpak van georganiseerde criminaliteit
Online training Herkennen witwasconstructies
Webinar Fiscaal Afpakken
Motiverende gespreksvoering
Doel
“Sturen op zelfsturing en motiveren van de klant tot blijvende gedragsverandering”
Een kwestie van trainen!
Stel je voor dat je in een spreekkamer zit. Je wordt bestookt met vragen over je werk, je relatie, je kinderen, je financiële situatie en over hoe je woont. Even later kom je thuis en schiet het door je hoofd dat je al die persoonlijke informatie gedeeld hebt met iemand die je niet kent. Dan kan schaamte optreden omdat je vindt dat je te intiem bent geweest. In plaats van vertrouwen is er in de spreekkamer dan afstand gecreëerd.
Wat vraag je wel en wat niet; hoe vraag je het en hoe motiveer je een cliënt regie in eigen hand te nemen. Het gaat dus om een effectieve gespreksvoering. Je doet een beroep op zelfsturing van klanten. Om slagvaardig te sturen op zelfsturing vraagt iedere klant om een eigen benadering. Soms doe je een beroep op de eigen motivatie van de klant, maar soms zijn ook confrontaties een onderdeel van het gesprek.
Hoe doe je dat dan...?
Motiverende gespreksvoering (MG) helpt hierbij. Er wordt uit gegaan van de kracht van de burger zelf om te bepalen welke keuze hij of zij maakt in zijn leven. Met deze techniek wordt de motivatie van burgers (op allerlei gebied) geëxploreerd en vergroot. Er wordt immers verwacht dat de burger anders tegen dingen aankijkt en dat vereist soms een gedragsverandering. MG helpt bij het ontstaan van commitment om de gewenste gedragsverandering te realiseren. Op die manier wordt de aanpak iets van de burger zelf in plaats van het aangeleverd krijgen van een pasklare oplossing.
Doelgroep
Deze training is bedoeld voor iedereen die gesprekken voert in het sociale domein.
Omschrijving
Resultaat
De training biedt u gelegenheid om de technieken van motiverende gespreksvoering te leren en te oefenen. U kunt het in de praktijk toepassen!
U kent de achtergronden en technieken van motiverende gespreksvoering. U heeft geoefend in de toepassing daarvan en kunt daardoor een praktische vertaalslag naar de eigen praktijk maken. U bent zich bewust van uw eigen manier van gespreksvoering. U (her)kent uw sterktes en ontwikkel-punten.
U kunt cliënten motiveren om eigenaar te worden van eigen vragen/problemen. U herkent bezwaren en weerstand te herkennen en u kunt deze verminderen.
Uw ontwikkelpunten zijn veranderd in aandachtspunten en u kunt, samen met uw collega’s, opgedane kennis levend te houden en via feedback steeds verder ontwikkelen.
Let op: deze training duurt 2 dagen, tussen de eerste en tweede training zit 1 week. Klik op details voor meer informatie!
Locatie
De Verwachting 1, 1761 VE Anna Paulowna
Kosten
Omschrijving
Prijs
BTW
Prijs incl.
Deelnamekosten
€ 334,00
21%
€ 404,14
Geplande data
Datum
Bijeenkomsten
Tijden
Docent
Bezet
Vrij
Inschrijven
Details
Helaas zijn er geen uitvoeringen beschikbaar.
Schrijf mij in voor de wachtlijst
Wachtlijst